söndag 19 augusti 2012

Ugglor har G

Jag har ägnat förmiddagen åt att göra köttbullar. Oskar hjälpte mig att röra ihop köttfärssmeten. Sedan tappade han intresset för köttbullstillverkningen och började leka med vatten i diskhon i stället. Det var nog roligt, eftersom han höll på i 1,5 timme.

När jag stod och rullade köttbullar, ropade Gustav på mig från ovanvåningen.

- Mamma, ugglor har G.

Jag förstod inte vad han menade.

- Jo, mamma, ugglor har G, upprepade Gustav med viss emfas.

Nu hade mina tankar hunnit ikapp och jag ropade upp i trappan:

- Vilken bokstav börjar ugglor på?

- U.

- Vilken bokstav kommer efter U?

- G. Och sedan kommer ett G till.

- Vad kommer sen?

Tystnad.

- Det vet jag inte.

1 kommentar:

  1. ett steg i taget. egentligen är jag inte förvånad över dagens ord. g är ett mycket tydligare ljud än l. nu väntar jag på nästa ord.

    SvaraRadera