lördag 22 september 2012

Becksvart

Klockan är 5:48, när jag börjar skriva detta. Det är lördag morgon. Ute är det fullkomligt becksvart. I alla fall i väster. Jag går upp och tittar ut mot öster. Också becksvart.

Man kan ju undra varför jag gör detta. Jo, det slog mig att det borde vara höstdagjämningen idag ... eller så var den igår. Morgondagen kanske också är ett alternativ. Jag började fundera på när solen går upp idag. Det finns en mycket bra hemsida för svaret på den sidan och den hittar du här.

Enligt den ska solen idag gå upp kl 5:53. Det är då den övre delen av randen på solen vidrör horisonten. Redan kl 4:09 inföll tiden för gryningens början. Det är då solen är 15 grader under horisonten. Med tanke på hur absolut jättemörkt det är ute, drar jag slutsatsen att det måste vara rejält molnigt, eftersom jag inte ser tillstymmelse till soluppgång eller ens ljusning.

Jag läser vidare om gryningen och lär mig att det finns olika typer av gryningar (och skymningar). Det finns en borgerlig gryning. Då står solen 6 grader under horisonten och då är det så pass ljust att man kan läsa i gryningsljuset. Det finns en nautisk gryning och då står solen 12 grader under horisonten och i det läget kan man börja navigera mot sjöhorisonten. Det finns även en astronomisk gryning då solen står 18 grader under horisonten och himlen är helt mörk. Och till sist har vi den amatörastronomiska gryningen, med solen 15 grader under horisonten. Det är ett begrepp, som personen bakom hemsidan "Himlakroppars upp/nedgång" själv har hittat på. Solljuset kan då störa ljuskänsliga astronomiska observationer.

Klockan är nu 6:07. Utanför mina fönster är det fortfarande svart, svart, svart. Kanske möjligtvis är himlen en aning mindre svart i öster.

Ikväll går solen ned kl 18:06.


* * * * * * * * * * * * * * *
Rättelse 2012-09-30
Inte undra på att det var mörkt ute den här morgonen. Jag läste ju tabellerna med solens upp- och nedgång fel och glömde att kompensera för sommartiden. Den 22/9 gick solen upp 6:53 och ned 19:06. För övriga tidsangivelser i texten, lägg på en timme.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar