söndag 30 september 2012

Läsdagbok 3:e kvartalet 2012

Juli
  • Paganinikontraktet av Kepler
  • Mörka strömmar av Arnaldur Indridason (originalets titel: Forlagid)
  • Harry Potter and the Deathly Hallows av J K Rowling
  • Fågelskrämman av Michael Connelly (originalets titel: The scarecrow)
  • Leva med barn av Lars H Gustafsson & Marie Köhler
  • För evigt dömd av Harlan Coben (originalets titel: Caught)
  • I lögnares spår av David Ellis (originalets titel: In the company of strangers)
  • Tagga ner! Lagom föräldrar är bäst av Malin Alfvén & Kristina Hofsten
  • Gör snygga paket : till födelsedag, dop och andra högtider av Annica Thorberg
  • En visa för de döda av Patrick Dunne (originalets titel: A carol for the dead)
  • Öppen grav av Kjell Eriksson
  • Huset vid havets slut av Elly Griffiths (originalets titel: The house at Sea's End)
  • Från andra sidan graven av Simon Beckett (originalets titel: The calling of the grave)
  • Från de döda av Mark Billingham (originalets titel: From the dead)

Augusti
  • Imitatören av Val McDermid (originalets titel: Killing in the shadows)
  • Skumtimmen av Johan Theorin
  • En shopaholic säger ja av Sophie Kinsella (originalets titel: Shopaholic ties the knot)
  • Levande begravd av Peter James (originalets titel: Dead simple)
  • Det var inte mitt fel av Ann Heberlein
  • Gymnasieskola 2011 av Skolverket

September
  • The undomestic goddess av Sophie Kinsella
  • Gengångare av Jo Nesbö (originalets titel: Gjenferd)

Det är ganska tydligt att det krävs ledig tid för att jag ska hinna (=ta mig tid) att läsa. Ledig tid hade jag i somras. Ledig tid är inte lika vanligt förekommande nu under hösten.

* * * * * * * * * * * * * * *

Jag skrev det här inlägget för några dagar sedan och var på väg att publicera det redan då. Jag tänkte att jag kommer inte att hinna läsa några fler böcker. Sedan jag läste ut The undomestic goddess har jag koncentrerat mig på att läsa ut The greatest show on Earth : the evidence for evolution av Richard Dawkins. Den började jag läsa i februari och jag har bara kommit halvvägs.

Men så var jag på biblioteket i fredags. Och på deckarhyllan stod jag öga mot öga med Jo Nesbös Gengångare. Jag har längtat efter att läsa den och jag började läsa nästan så fort jag kom hem från biblioteket. Och jag kunde inte lägga den ifrån mig. Nästan 600 sidor tjock är den men det tog mig inte mer än ett dygn att läsa ut den. Jag gillar Harry Hole och nu när jag har läst, vad jag antar är den sista boken om Hole, tänker jag läsa om dem allihop igen. Den här gången i rätt ordning och inte med flera år mellan varje del.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar