söndag 8 september 2013

Lite besvärligt

Oskar har är försenad i sin språkljudsutveckling och har träffat en logoped vid några tillfällen under det senaste året. Hittills har vi föräldrar kunnat förstå Oskar ganska bra men nu börjar det bli besvärligt i takt med att hans ordförråd byggs upp allt mer.

Alldeles nyss åt vi kvällsmat och Oskar fick en smörgås med skinka.

- Jag vill ha tenap, sade han gång på gång.

Jag trodde att han menade senap men det var det inte. Oskar blev mer och mer förargad och ledsen allt eftersom jag gissade och det blev fel hela tiden. Jag frågade om det var något man äter, dricker men fick bara höra samma sak hela tiden.

- Jag vill ha tenap.

Till sist bad jag Oskar visa mig vad det var han ville ha. Han gick direkt fram till lådan med brödrosten och pekade på den. Han ville ha en rostad smörgås.

Den här gången kan det knappast ha handlat om att språkljuden inte är riktiga. I alla fall kan inte jag komma på hur tenap hänger ihop med rostat/varmt bröd. Det skär i mig varje gång jag ser Oskars frustration när omvärlden inte förstår vad han säger, speciellt när omvärlden är jag.

3 kommentarer:

  1. Jag förstår och vet hur det känns som förälder i en sån situation. Joakim hade liknande problem ända fram tills han var fem år och man äntligen upptäckte att han var "sen" i sitt tal pga av att han hörde illa. Han hade ett "eget" språk som jag för det meste förstod och som tur var så hade han två kompisar på dagis ( som det hette då ) som förstod honom till fullo och gärna tolka till fröknarna när det behövdes

    SvaraRadera
  2. jag tror det finns en enkel förklaring till det man kallar trots: barnets frustration när omvärlden absolut vägrar förstå vad det vill eller menar

    SvaraRadera
  3. Jag förstår att det känns frustrerande, både för honom och för er. Håller tummarna för att han får bra hjälp och att det ordnar till sig!

    SvaraRadera