söndag 1 september 2013

Höstmånaden september är här!

Jag är så kluven till hösten.

Å ena sidan älskar jag höstfärgerna. Gräset blir grönt igen. Löven på träden blir gula och röda. Trädstammarna blir glänsande bruna i höstregnen. De där fyra färgerna är mina favoritfärger. På hösten blir luften hög och klar och höstvädret gör att man kan vara inomhus utan dåligt samvete.

Å andra sidan så är höstmörkret inget annat än deprimerande!

Årets september inleddes med ömsom sol och ömsom regn. Just nu är himlen jämnt gråmulen. Jag har stickat på den vita Harunin och garnet räckte inte, precis som jag misstänkte. Med tio maskor kvar på det sista varvet tog garnet slut och då är det ju ett avmaskningsvarv kvar också. Irriterande, men jag hänger inte läpp för det. Det ordnar sig.

Jag tog chansen att började sticka på en ny sjal. Det ska bli en Fellowship The Shawl. Jag stickar den i Drops Delight och har valt att använda stickor 5,5 mm. Jag är inte säker på att det blir bra. Jag har sett en Fellowship-sjal stickad med samma garn och stickstorlek på Online Stickcafé och den såg fin ut och var härligt stor. Men när jag själv stickar tycker jag att det blir väldigt glest och jag vet inte om jag gillar det.

I början går det fort framåt på en sjal. Jag har redan hunnit med delarna Boromir och Gimli och är nu i början av den tredje delen som heter Legolas.

Jag kan ju alltid sticka en till Fellowship-sjal med tunnare stickor om den här inte blir bra, eller hur...?

3 kommentarer:

  1. de sista tio maskorna och avmaskning i kontrasterande färg, det borde väl gå?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kommer att köpa garn i samma färg. Jag har svårt att tänka mig att nyansskillnaden kommer att vara så stor att det kommer att märkas. Men visst tror jag att det hade varit läckert med en totalt avvikande färg för den virkade avmaskningen.

      Radera
  2. Fellowship är jättefin! Jag gillar inte heller när sjalar blir för glest stickade, men å andra sidan kan det upplevas som mindre glest när man tvättat och spänt ut sjalen och alla maskor har lagt sig till rätta. Jag stickar på min mysteriesjal just nu, och har precis gjort två omgångar av ett hålmönster som var rätt skoj. På första varvet stickar man in höger sticka i närmsta maska som om man skulle sticka den rät, men istället gör man tre omslag på stickan innan man drar ut stickan igen och därmed "stickar maskan". På nästa varv pillrar man upp omslagen så man får jättestora maskor, och stickar ihop dessa fyra och fyra med 1rm , 1am, 1 rm, 1am. Det blir någon slags zigzaghålmönster med väldigt stora hål, men jag tror att det kommer att bli snyggt på den färdiga sjalen.

    SvaraRadera