lördag 14 september 2013

Samband


Barnen och jag var i Lund i förmiddags. Äntligen kom jag iväg och köpte mer Drops Fabel så att jag kan sticka klart min vita Haruni. (Det har jag förresten redan hunnit att göra i eftermiddag.) Vi sammanstrålade med min mamma och J på Botulfsplatsen och lyssnade på härlig marimbamusik på Stortorget.

Vid Stortorget ligger Turistbyrån och i ett av fönstren stod några små blomkrukor i plast. Blommorna, också de i plast, i krukorna gungade fram och tillbaka. De drevs av en liten solcell som fanns i varje kruka. Jag förklarade för Gustav att solcellen omvandlade solens strålar till elenergi, som fick blommorna att röra sig.

Genast ställde sig Gustav så att han skuggade en av solcellerna. Jag fullkomligt älskar hur han tänker, funderar och reflekterar över tillvaron och företeelserna i den! Jag blir varm ända in i mitt innersta och jag hoppas, hoppas, hoppas att han fortsätter med detta. Tyvärr slutade blomman inte röra på sig. Skuggan var inte tillräcklig men Gustav visste att blir det bara tillräckligt mörkt så stannar blomman.

Vi gjorde ett kort besök i Domkyrkan. J och Gustav hade pratat om fossiler och det kändes som ett säkert kort att leta efter fossiler i Domkyrkans kalkstensgolv. Och mycket riktigt hittade vi några. Det blev ett snabbt besök hos jätten Finn i kryptan också.


Dagen har varit solig och varm. En underbar septemberdag. Det gäller att suga ut det sista av sommaren så vi gick till GlassKulturen och köpte glass innan vi åkte hem.

3 kommentarer: