lördag 3 januari 2015

Antiklimax

Idag skulle vi åka in till Lund och handla. Vi mötte, som planerat, mormor och J på bussen. Mormor skulle köpa en cykelhjälm till Oskar.

När bussen kom in i centrum, tyckte jag att det var misstänkt mörkt i affärerna. Min första tanke var att affärerna i centrala Lund kanske, av någon underlig anledning, inte har öppet idag. Men så såg jag att dörrarna in i affärerna var öppna. Min nästa tanke blev därför - strömavbrott!

Och så var det! I stort sett hela Lunds centrum var mörkt. Vi funderade på att hoppa på en annan buss och åka ut till Nova köpcentrum men för säkerhets skull kollade vi information från elbolaget på Internet och det visade sig att även Nova var drabbat. Så vi åkte hem igen, lite snopna, och handlade mat i the most stupidest supermarket in Sweden, som faktiskt var helt okej idag.

På elbolagets hemsida går att läsa att det är ett stort haveri i en transformatorstation i västra Lund. 15000 kunder är utan ström. Man försöker göra omkopplingar men det fungerar inte. Strömmen gick 10:15 och den senaste uppdateringen från elbolaget kom 11:31 (nu är klockan snart 11:50).

Jag tänker på alla affärsinnehavare. Vilken förlust den här dagen blir för dem. Jag kan tänka mig att det är många som vill ut och handla på rean idag.



1 kommentar:

  1. Strömavbrott måste vara ett gissel speciellt för affärsinnehavare, vår första dag i Orlando tillbringade vi på ett av alla de stora mall som finns och precis vid öppningsdags blev det strömavbrott, halva mallen blev drabbad. Vi som handlade med kort fick snällt finna oss i att bara ögonshoppa och den enda som blir rik på det är ju kunden :-)

    SvaraRadera