fredag 2 januari 2015

Grattis på 5-årsdagen!

Tiden svindlar förbi och det blir extra tydligt vid barnens födelsedagar! Oskar fyller fem år idag. Fem år! Det känns konstigt och fantastiskt på samma gång. Småbarnsåren är definitivt över. Innan jag gick och lade mig igår kväll, plockade jag fram Oskars presenter och lade dem på soffbordet.

Oskar brukar vakna tidigt på morgnarna men idag sov han till strax efter klockan sju. Jag märkte att han började röra på sig och viskade Grattis på födelsedagen! till honom. Åh, vilken lycka.


Den första presenten blev en drake, som jag köpte på IKEA. Jag visste inte att den var en handdocka, alltså att man kan stoppa in handen i den, alltså som en kasperdocka, men det hade Oskar koll på. Oskar har haft denna drake på handen i stort sett hela dagen.

I de övriga paketen fanns det bland annat en bok om dinosaurier, en bro till BRIOjärnvägen, ett litet LEGO-lok, kaplastavar, pärlor och tuschpennor.

Förmiddagen blev ett virrvarr av aktivitet. Jag skulle baka bröd och en kaka samt hinna plocka undan och duka inför våra fikagästers ankomst. Handla skulle också hinnas med. Oskar hjälpte mig att baka kakan - en kladdig hasselnötskaka, som gjordes av smör, choklad, muskovadosocker, hasselnötter samt lite mjöl. Formen läckte som ett såll i ugnen men det blev lite kaka kvar i formen. Gästerna tyckte om den. Det gjorde inte jag men jag är ju inte så förtjust i nötter. Oskar smakade inte ens på kakan, trots att han hade valt den själv. Utöver detta ville Oskar få sina naglar målade - gröna på höger hand (och fot) och rosa på vänster hand (och fot).

Morfar anlände med en sparkcykel. Den kommer Oskar att ha kul med framåt våren. I morgon ska mormor köpa en cykelhjälm till honom. Mormor och J kom med fina målarpenslar samt en bok av Åsa Lind, Stora boken om Sandvargen. Oskars pappa kom med fler älskade dinosaurier, en skotare och en Minecraft-gubbe. Oskar är mycket nöjd med alla sina presenter.






1 kommentar:

  1. Det var en lycklig och mycket bestämd liten herre: ni får inte titta, ni får inte titta! Presenterna var hans enskilda upplevelse tills paketet var öppnat,

    SvaraRadera