torsdag 1 januari 2015

Nyårsafton 2014


Barnen och jag hade en lugn och skön nyårsafton tillsammans. Vädret var inte mycket att hurra för. Gråmulet  och duggregn mest hela dagen.

På förmiddagen åkte vi iväg och handlade. Jag köpte bland annat en vaxduk att lägga över köksbordet, när barnen målar med vattenfärger. Totalt var vi i fyra olika affärer och jag är alltid lika imponerade hur tålmodiga barnen är. De hänger med utan knot.

På eftermiddagen gick vi ut en promenad och hittade en ny lekplats i närområdet. Barnen lät sig inte bekomma i duggregnet. Jag tyckte också att det var skönt att vara ute. Det kändes inte ens kallt, när jag stod och tittade på medan barnen lekte.

Väl hemma igen, snodde jag snabbt ihop vår middag - baconlindade laxfiléer. Barnen gillar lax. Barnen gillar bacon. Alltså borde det här vara en middag i deras smak - och det var det. Vi kommer att äta det fler gånger. Till efterrätt hade vi marängsviss à la Katarina: vaniljglass, maränger, daimkulor och chokladsås.

Båda barnen var mycket nyfikna på det här med fyrverkerier. Jag har själv en kluven inställning till fyrverkerier. Jag älskar att titta på dem men samtidigt tycker jag synd om alla djur som blir skrämda och det kan inte heller vara särskilt bra för miljön. Jag köper därför inte egna fyrverkerier. Jag misstänkte att inget av barnen skulle lyckas hålla sig vaken till midnatt, så strax efter klockan 20 gick vi ut på en knapp timmes promenad. Vi både såg och hörde en del fyrverkerier, tillräckligt för att barnen skulle vara nöjda.

Mycket riktigt somnade de innan 12-slaget. Oskar strax efter klockan 21 medan Gustav höll ut i nästan två timmar till. Jag hade lovat dem att försöka väcka dem vid midnatt men det gick inte alls. Då sov de så djupt att de inte alls märkte av det otroliga bombardemang som drog igång. Det är alldeles otroligt vad med nyårsfyrverkerier folk verkar köpa.

3 kommentarer:

  1. Köper inte heller fyrverkerier. Spar hellre pengarna till nåt annat. Duger gott och väl att se andras raketer. Fyrverkerier kan jag tycka är ok på nyår men alla smällare kan dom få förbjuda. Har haft en hund som var jätterädd för smällare och raketer.
    Tycker att det var rätt lugnt med både smällare och fyrverkerier. Iallafall hos oss. Brukar vara rätt mycket annars.

    SvaraRadera
  2. Här har det varit mycket lugnt. Smällare har jag knappt hört några alls och det var först under nyårsaftonens eftermiddag som de första fyrverkeriknallarna började höras.

    SvaraRadera
  3. Om folk kunde hålla sig till att brassa av dessa fyrverkerier kring tolvslaget men det ska fyras av lite nu och då och för att inte tala om alla dessa smällare :-(
    Personligen så skulle jag aldrig för mitt liv köpa fyrverkerier snacka om att fullkomligt bränna upp pengarna, jag gör hellre något annat och mer bestående för dessa kronor :-)

    SvaraRadera