söndag 4 januari 2015

Kyckling - med eller utan ben

Äggskalen fick mig att fundera vidare på det här med mat. Äggskalen och det faktum att jag lagade till kycklingklubbor till middag. Jag gillar inte att laga mat med hela köttbitar, eftersom jag känner mig så osäker på hur jag ska göra. Men idag lyckades jag! Både jag och barnen tyckte att det var gott. Förvisso tror jag inte att min framgång hade så mycket med att göra att barnen åt. Där är det slumpen som verkar.

Nåja, tillbaka till det här med benig eller benlös kyckling. Idag lagade jag ju kycklingklubbor och i sådana finns det ben. Det resulterar i att kycklingköttet blir riktigt saftigt. Kycklingfiléer har en tendens att bli lite torrare, i jämförelse.

Ur ätsynpunkt föredrar jag filéerna. Så mycket enklare att äta. Ur smaksynpunkt hamnar den beniga kycklingen högre upp på listan. Men den är oekonomisk. Det blir så mycket svinn. Så sorgligt mycket svinn. När jag äter kyckling med ben, alltså. Jag vet inte hur jag ska bära mig åt med den. Min pappa är däremot fenomenal på att äta kyckling. Det finns inte en smula kött kvar på benen, när han är färdig. Och det åstadkommer han genom att använda kniv och gaffel. Inga fingrar där, inte. Imponerande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar