lördag 3 januari 2015

Pizzabullar till middag

En av Oskars julklappar från mormor var Bamses mellanmålsbok. I den finns ett recept på pizzabullar. Det blev vår middag idag.

Men, hallå, tänker kanske vän av ordning, pizzabullar är ju ett mellanmål! Jag resonerar så här: Om jag använder samma recept men bakar ut degen till stora pizzor i stället, då räknas det som middag. Alltså borde även pizzabullar vara middag. Samma sak, olika form bara.

Det var busenkelt att göra. Degen var härlig och enkel att kavla ut. Enligt receptet skulle man ha ketchup som tomatsås. Jag har ingen ketchup hemma. Jag vägrar köpa ketchup, eftersom jag tycker att det är onödigt. Jag använder det aldrig själv. Barnen tycks inte sakna det. I stället gjorde jag en egen tomatsås av gul lök, krossad tomat med vitlök, salt, peppar och oregano. Fyllning i bullarna blev skinka och ost.

Som sagt, pizzabullar kan man äta till middag. De är naturligtvis också ett ypperligt mellanmål och jag tänker att de också borde vara bra att ha med sig på utflykter.

Det var lite svårt att få ut pizzabullarna ur formarna. Jag använde kanelbulleformar. Jag undrar om det finns någon annan form som kan vara bättre att använda? Eller kan man helt enkelt lägga bullarna direkt på bakplåtspapper?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar