lördag 4 april 2015

Läsdagbok 1:a kvartalet 2015

Januari

  • Silkworm av Robert Galbraith
  • Boktjuven av Markus Zusak (orig. titel: The Book Thief)
  • Rekviem i Villette av Ingrid Hedström
  • Harry Potter och De Vises Sten av J K Rowling (orig. titel: Harry Potter and the Philosopher's Stone)


Februari

  • The Murder of Robert Ackroyd av Agatha Christie
  • Livlinan av Harlan Coben
  • Det lilla huset i Stora skogen av Laura Ingalls Wilder (orig. titel: Little house in the big woods)


Mars

  • After the funeral av Agatha Christie
  • Den stora matchen av Arnaldur Indridason (orig. titel: Einvigid)
  • Ring for Jeeves av P G Wodehouse


Den stora behållningen det här kvartalet var Boktjuven. En alldeles fantastisk och gripande historia med ett underbart slut. Om du inte har läst den, gör det!

Kvartalets besvikelse var Harlan Coben. Jag vet inte om det är jag som har ändrat min boksmak eller om Coben har ändrat sitt sätt att skriva - Livlinan var oläslig! För tio år sedan läste jag Cobens böcker med ganska stor behållning men den här lade jag undan, när jag var knappt halvvägs igenom.

På biblioteket letar jag efter Agatha Christies Poirot-deckare på engelska. De är en njutning att läsa, liksom P G Wodehouses böcker om Wooster och Jeeves. Språket är underbart! Wodehouse skall icke läsas på annat språk än engelska.


1 kommentar:

  1. Ja, boktjuven är helt underbar. Jag köpte den som pocket för rätt länge sen. Sen "lurade" jag dotra att också läsa den och hon älskade också den. Så när filmen kom var vi såklart tvungna att se den också. Och nej, vi blev inte besvikna på filmen heller.

    SvaraRadera