lördag 4 april 2015

Vårdag i Malmö #laterblog


Det här blir bloggens motsvarighet till Instagrams #latergram. En vecka har gått sedan barnen och jag gjorde den här utflykten till Malmö för att hälsa på morfar. Bilen fick stanna hemma och vi tog tåget - ett Pågatåg, eftersom Oskar fortfarande vägrar att sätta foten på Öresundståg.

Det var en sådan där solig och på sätt och vis varm vårdag men med en kall vind. Morfar mötte oss på stationen vid Triangeln, där vi stannade för att köpa en födelsedagspresent till en av Oskars kompisar. Tidigare på morgonen hade Oskar för första gången sagt till mig - Mamma, du fattar ingenting! och det fick jag höra ett par gånger till medan vi var i leksaksaffären.

Sin vana trogen blev Oskar hungrig. Hemma är det där med mat inte så viktigt men är vi ute och gör något, då ska det minsann ätas. En smörgås och dricka inhandlades och vi satte oss i solskenet på piazzan framför Johanneskyrkan.

Sedan gick vi en promenad genom Pildammsparken på väg hem till morfar. Det blev ett stopp på en lekplats. Oskar fick kontakt med en annan pojke och de sprang runt på lekplatsen en stund tills Oskar blev alldeles förtvivlad. Det visade sig att han inte alls ville bli jagad av den andra pojken, som inte var så trevlig, när allt kom omkring. Jag såg honom vid ett tillfälle måtta en spark mot både Gustav och Oskar. Inte underligt att Oskar inte ville ha med honom att göra.

Hemma hos morfar åt vi lunch, innan det var dags för oss att styra kosan hem mot Lund. Min ryggsäck var ordentligt tung på vägen tillbaka, eftersom jag hade morfars våffeljärn, modell äldre, i den.





2 kommentarer: