onsdag 22 april 2015

Mer än lovligt trött i mössan

Utanför mitt vardagsrumsfönster kan jag se bostadsrättsföreningens kolonilotter. De senaste veckorna har aktiviteten ökat där ute och jag har tyckt att det är jättekonstigt.

Det började med att en av grannarna i min trappuppgång var ut och luckrade upp jorden i sitt land för några veckor sedan. Jag tänkte Varför gör hon det nu, i november?

Igår tittade jag ut igen och alla kolonilotterna var så fina. Någon hade jordfräst. I ett annat land var det förberett för sådd. I ett tredje höll en granne på att peta ner frön i jorden. Återigen tänkte jag att det var en underlig tid att sätta frön i jorden - de kommer ju aldrig att överleva vintern.

Nu ikväll var jag ute på balkongen och då såg jag att det står påskliljor i full blom alldeles utanför koloniområdet. Först då förstod jag all koloniaktivitet. Det är ju vår! Inte höst!!! På våren är det högst naturligt att odlandet tar fart.

Hur mina tankar har kunnat gå som de har gjort de senaste veckorna kan jag inte begripa. Det känns som om varje vaken sekund njuter jag av vårens framfart. Ändå har jag varit så övertygad om att hösten är på väg, när jag har tittat på koloniområdet.

Helsnurrigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar