lördag 21 november 2015

45 år och nio dagar


Det har redan hunnit gå mer än en vecka sedan min födelsedag och jag ska väl säga några ord om den också. Födelsedagen känns inte så viktig längre. Det är väl snarare så att jag gärna skulle hoppa över den men den kommer ju vare sig jag vill eller inte.

Redan några dagar före själva bemärkelsedagen kom det ett kort och ett paket från England. Jag grävde djupt inom mig och lyckades stilla nyfikenheten och uppbåda tålamodet, så att jag lät kort och paket ligga oöppnade tills det var tillåtet att öppna dem.

De två böckerna var en helt perfekt gåva. Båda står på listan över böcker jag ska köpa. Human Universe läste jag redan tidigare i år. Jag har så smått påbörjat Wonders of Life och den är, precis som jag väntade mig, lysande.

Mamma och J skickade ett också ett fint födelsedagskort. Ett collage med foton på J:s lärare, foton som han själv har tagit 1959.


Av pappa fick jag Tiden Second Hand : slutet för den röda människan, som är skriven av årets nobelpristagare, Svetlana Aleksijevitj. Jag har börjat läsa den och den är riktigt bra. Jag har inte hunnit så långt men den tycks handla om Sovjetunionens fall.

I boken låg ett fotografi av mamma och mig. Jag har inte lyckats bestämma, när det är taget men troligtvis 1990.

Av mamma och pappa fick jag högtalare, som jag kan koppla till min laptop eller mobilen för att kunna lyssna till musik. Underbart att kunna lyssna på Spotify med bra ljudkvalitet!

Jag firade födelsedagen förra söndagen. Pappa, mamma och J kom hit och åt middag. Jag gillar inte att laga mat, så jag gjorde något enkelt - tacos. Det var i all sin enkelhet gott. Till efterrätt blev det brownies med vaniljglass och chokladsås.


1 kommentar:

  1. Ja, det där med födelsedagar. Gott tillfälle att träffas och ha en trevlig stund tillsammans i varje fall.

    SvaraRadera