tisdag 3 november 2015

Huvudvärk

I morse vaknade jag med huvudvärk och det är inte den bästa starten på dagen. Inte blev det bättre, när jag upptäckte att jag inte har några huvudvärkstabletter hemma. Huvudvärken är samma som jag har haft i åratal och som återkommer med ojämna mellanrum. Värken sitter inuti/bakom vänster öga och ibland känns det som om den skulle kunna gå över om jag bara kunde lyckas slita ut ögat.

Mitt hopp om att få ta en huvudvärkstablett stod i att ta sig till jobbet, där jag trodde mig ha sådana i skåpet vid min arbetsplats. Och det hade jag! En endaste TREO och det tog cirka tjugo minuter innan jag kände huvudvärken börja lätta.

Tyvärr var effekten av TREOn inte så långvarig. Huvudvärken kom tillbaka efter 1-2 timmar men den blev åtminstone inte lika besvärlig som den var när jag vaknade.

Nu när alla mina huvudvärkstabletter är slut, så måste jag köpa nya. Jag hade två apoteksalternativ att välja mellan. Jag passerar ett i Sjöbo på hemvägen och så finns det ett alldeles hemmavid. Jag valde det senare alternativet, eftersom det skulle öppna i nya lokaler den här veckan och det skulle vara spännande att se hur det såg ut. Det visade sig vara fel val, eftersom det var stängt på grund av datorproblem, när jag kom dit. Det betyder att jag fortfarande är utan huvudvärkstabletter.

I förra veckan såg jag en illustration över olika sorters huvudvärk på Facebook. Där fanns bild liknade min typ av huvudvärk, en som utgår från området runt ett öga. Den huvudvärken kallades cluster. Efter att ha läst på om cluster headache, som heter Hortons huvudvärk på svenska, är jag ändå ytterst tveksam till att det är det jag drabbas av.

Hortons huvudvärk:

  • innebär återkommande attacker av svår huvudvärk
  • är en ovanlig sjukdom som drabbar en promille av befolkningen
  • åtta av tio som drabbas är män
  • flertalet drabbade är rökare

Att huvudvärken är ovanlig i befolkningen talar emot att jag är drabbad. Jag är inte heller man eller rökare.

Vad som orsakar sjukdomen är inte fastställt. När man får huvudvärken, sväller blodkärl upp bakom ögat där smärtan sitter och det blir en kraftig svullnad.

När jag läser listan av symptom, finns det sådant som stämmer:

  • smärtan är halvsidig och har centrum bakom ögat
  • värken återkommer ofta vid samma tidpunkt på dygnet, t ex under REM-sömn

För min del kommer den här typen av huvudvärk alltid på natten och det är inte ovanligt att jag vaknar tidigt, tidigt på morgonen av att det gör ont, när jag får en sådan här huvudvärksattack.

Så finns det annat som talar emot att jag har Hortons huvudvärk, t ex hur smärtan beskrivs. Kvinnliga patienter säger att den är värre än förlossningssmärtor. Det tycker inte jag. Visst kan det göra ont så att jag mår illa men det är inte lika smärtsamt som öppningsvärkarna under en förlossning och inte heller i klass med riktigt svår mensvärk (som jag tycker kan jämföras med förlossningssmärtor).

Magnesiumbrist kan vara en förklaring till att man drabbas av Hortons huvudvärk.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar