söndag 22 november 2015

En lista med frågor om böcker och läsning

Jag borde gå och lägga mig men först måste jag svara på den här listan med frågor, som jag hittade alldeles nyss hos Bokhora:

Snabbläsare eller långsamläsare?
När jag väl läser, läser jag snabbt. Emellanåt skumläser jag nästan. Inte så sällan måste jag gå tillbaka och läsa om, eftersom jag missat något viktigt. Om man läser snabbt och ofta, hinner man läsa många böcker. Numera läser jag bara snabbt men inte så ofta som jag önskar, så det blir inte så många böcker lästa, så i det avseendet är jag en långsamläsare.

Tegelstenar eller tunnisar?
Förr gillade jag tegelstenar, eftersom tjocka böcker inte tog slut så snabbt. Idag föredrar jag tunnare böcker, eftersom jag hinner läsa ut dem på rimlig tid. Men de får inte vara för tunna. 300-400 sidor är ganska lagom.

Bibliotek eller bokhandel?
Bibliotek! De flesta böcker jag köper har jag redan läst och det lästa exemplaret har jag högst sannolikt lånat på biblioteket.

Ljudbok eller e-bok?
Ingetdera. Jag gillar inte att lyssna på böcker. Jag vill hålla i boken, vända blad och läsa själv.

Inbunden eller pocket?
Har inte direkt någon preferens för någon av dem.

Vampyrer eller spöken?
Har inget intresse att läsa om vare sig vampyrer eller spöken.

En i taget eller slalomläsning?
Oftast läser jag en bok i taget men just nu har jag två igång; Wonders of Life av Brian Cox och Tiden Second Hand av Svetlana Aleksijevitj.

Nytt eller gammalt?
Jag läser gärna deckare och de är för det mesta ganska nyligen utgivna. Samtidigt gillar jag att läsa P G Wodehouse och Agatha Christie. I höst har jag läst Iris och löjtnantshjärta av Olle Hedberg och Ensam i Berlin av Hans Fallada och de är inte särskilt nya (30- resp 40-tal).

Bokmärke eller hundöra?
Bokmärke! Hundöra - inte en chans!!!

Snacks eller godis?
När jag läser, får det bli godis, om jag ska äta något av det. Snacks förknippar jag med chips, ostbågar o dyl och då blir man kladdig om fingrarna och riskerar att sätta fettfläckar i böckerna.

Biografier eller memoarer?
Läser alldeles för få av båda genrerna för att kunna uttala mig om vilket jag föredrar. Lite fördomsfullt tänker jag att en biografi med större sannolikhet är skriven av någon som kan skriva bra. Med memoarer kanske just den biten kan vara mer chansartad och dåligt författade böcker är oläsliga.

Skräck eller chicklit?
Helst inget av dem men om jag måste välja så blir det chicklit. Jag gillar inte att bli skrämd.

Soffan eller sängen?
Jag läser oftast i sängen.

Inne eller ute?
Inne. Det låter mysigt att läsa ute men då finns det för mycket störningsmoment - för varmt, för kallt, för blåsigt, för mycket ljud...

Boken eller filmen?
I de flesta fall skulle jag välja boken.

Twitter eller Facebook?
Facebook.

Goodreads eller Boktipset?
Jag var "inne på" Goodreads senast härom dagen. Boktipset har det säkert gått ett år innan jag ens tänkte på det. So Goodreads it is.

Kokbok eller bakbok?
Eftersom jag tycker om att baka men inte att laga mat, så säger jag bakbok.

Te eller kaffe?
Te ... om jag måste. Aldrig kaffe. Men jag skulle inte få för mig att dricka te, när jag läser.

Nobelpriset eller Augustpriset?
Nobelpriset.


1 kommentar: