onsdag 30 december 2015

Läsdagbok 4:e kvartalet 2015

Oktober
  • Dagbok för alla mina fans : Gregs bravader av Jeff Kinney (orig. titel: Diary of a Wimpy Kid)
  • The man of my dreams av Curtis Sittenfeld
  • Iris och löjtnantshjärta av Olle Hedberg
  • Dagbok för alla mina fans : Rodrick regerar av Jeff Kinney (orig. titel: Diary of a Wimpy Kid : Rodrick rules)


November
  • Ensam i Berlin av Hans Fallada (orig. tiel: Jeder stirbt nicht für sich allein)
  • Dagbok för alla mina fans : Ett hopplöst fall av Jeff Kinney (orig. titel: Diary of a Wimpy Kid : The last straw)


December
  • Huset vid Plommonån av Laura Ingalls Wilder (orig. titel: On the banks of Plum Creek)
  • Igelkottens elegans av Muriel Barbery (orig. titel: L'élégance du hérisson)
  • Den sanna historien om Pinocchios näsa av Leif GW Persson

Hur ska läsåret 2015 sammanfattas? Det är året då jag bröt vanan att nästan enbart läsa deckare. Det är fortfarande många barnböcker i min lista. Jag läser varje kväll för barnen och de kapitelböcker vi konsumerar får ta plats bland de böcker jag anser mig ha läst. Jag har ju faktiskt läst dem!

Jag har läst Agatha Christie på engelska med fokus på Hercule Poirot och har njutit av språket. Likaså har jag dammsugit bibliotekets hyllor på P G Wodehouse-romaner (naturligtvis på originalspråket). Också de en ren njutning att läsa.

Men det finns tre romaner som utmärker sig och som jag rekommenderar till alla som inte redan läst dem. Det är romaner som berör och som sätter fart på tankarna. Det är Boktjuven av Markus Zusak, Ensam i Berlin av Hans Fallada samt Igelkottens elegans av Muriel Barbery.

Antal lästa böcker under 2015: 50 stycken! En rejäl förbättring jämfört med 2014.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar