måndag 22 februari 2016

Sjukstuga i väntan på våren

Det är sportlov och då hör det till att vara sjuk. Det konstaterade jag redan förra året och 2016 är inget undantag. Gustav ligger i soffan med feber. Oskar sitter vid datorn och skrattar så att han kiknar ... åt ett YouTube-klipp om mögligt bröd.

Natten till i torsdags snöade det och jag var ute före klockan sex för att befria bilen från snö. När jag kom in igen, gjorde jag i ordning Gustavs frukost, och sedan väckte jag barnen. Gustav gick upp ganska omgående och gick och satte sig vid köksbordet. Jag satte mig mitt emot honom och tyckte att han såg ledsen ut. Han sade inget men reste sig för att gå fram till mig och så tog han sig för pannan. Jag kände honom på pannan och han var ordentligt varm.

Torsdagen sov han sig igenom och halva fredagen men sedan piggnade han till tillräckligt för att sitta vid datorn. I lördags var han feberfri på morgonen men kroknade framåt eftermiddagen. Igår var han på benen och vi åkte in till stan för att lämna tillbaka böcker på biblioteket och för att äta något. De två timmar tog ordentligt på Gustavs ork.

Idag hade vi planerat att åka till Malmö för att hälsa på morfar och barnen var uppe tidigt och var pigga och på gott humör. När Gustav hade ätit frukost och skulle börja klä på sig, upptäckte jag att han var varm och termometern visade nästan 39 grader. Han har hosta och har tillbringat dagen så här långt på soffan. Aptiten är det inte mycket bevänt med.

Oskar hade feber i torsdags förmiddag men den försvann lika snabbt som den kom. Han ritar och bygger LEGO, badar och försöker få med Gustav på noterna och blir lite sur, när Gustav inte orkar. Och så tittar han visst på mögligt bröd på YouTube...

Ute försöker våren göra sitt intåg. Snön från i torsdags är borta.  I Lundagård är det gult av vintergäck. De fyra senaste dygnen (fem om vi räknar även innevarande dygn) har det varit vårtemperatur enligt SMHIs årstidskarta. Två dygn till, sedan så...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar