söndag 3 april 2011

Våren har en del kvar att göra


Våren har fortfarande en del arbete framför sig. Fåglarna sjunger, vårblommorna blommar och knopparna sväller ... men det är fortfarande väldigt kalt ute i naturen.

Igår var Gustav och jag på Skogsknytteutflykt i Måryd. Tidigare i veckan hade det varit tal om solsken och varma temperaturen på lördagen. I stället fick vi mulen himmel och dimma. Det var mycket fukt i luften, så mycket att det nästan kändes som om jag var insvept i en våt filt. Men det kan ju också ha varit ett mycket fint duggregn.

När vi klev ur bilen möttes vi av fågelsång. Det var lärkor och bofinkar och en hel hop av andra fågelarter vars läten jag tyvärr inte känner igen. Det blev en promenad längs myrstigen. Inga myror i sikte men väl en gråsugga. Hon eller han, kanske den/det, låg inkilad på undersidan av en bit av en gammal stubbe. Vi tittade på svällande knoppar på boken och björken. Barnen fick håva efter djur i bäcken och det fångades både fisk och små räkor eller om de var kräftor.

Idag var det direkt varmt ute även om solen inte sken. Hela familjen gick ut på promenad vid lunchtid. I trädgårdarna blommar vintergäck (nästan överblommade nu), krokus, snödroppar och scilla. Jag tror till och med att jag såg vitsippor. Men det är osäkert. De var i alla fall väldigt vitsippelika där de stod i kanten av ett dike ... eller om det är en bäck. Bäck låter trevligare. Det var i alla fall utom räckhåll för närmare studier, eftersom de befann sig i en villaträdgård.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar