söndag 22 april 2012

Obemannat bibliotek

I dagens Sydsvenskan läste jag att biblioteket i Kävlinge ska börja ha öppet på kvällar och helger. Dagtid kommer biblioteket att vara öppet och bemannat som vanligt. Övrig tid kommer besökarnas lånekort fungera som passerkort kompletterat med, som jag förstår det, en personlig kod tillsammans med registrering av fingeravtryck för att kunna öppna dörren.

Vilken suverän lösning! Jag hoppas att den införs även på vårt lilla bibliotek. Jag tänkte igår, när jag var där med barnen, att det framöver kommer att bli svårare för oss att hitta tid att gå till biblioteket. Från och med maj månad har biblioteket som vanligt sommarstängt på lördagar.

Biblioteket i Veberöd har redan prövat på det här med att ha biblioteket obemannat. Det tycks ha fallit väl ut. Eventuella problem med stölder och skadegörelse har uteblivit och i stället har utlåning och antalet besök ökat.

1 kommentar:

  1. Kul att man vågar prova nya lösningar som underlättar för folk att låna böcker

    SvaraRadera