torsdag 5 april 2012

Backa bandet

Vad var det som hände?

Gustav och jag var på biblioteket idag och vi lånade hem tre böcker. En av dem heter Hårboken och den är författad av Pernilla Stalfelt. När jag nattade barnen för en stund sedan, läste vi alla tre böckerna ... och lärde känna Grodan och Nallen som grävde en djup grop som de sedan ramlade ner i och så var det Dora som skulle räkna kor.

I boken om hår dök Gunellen upp. Hon har väldigt brett hår. Jag läste för Gustav och Oskar:
Det här är Gunellen. Hennes hår är ett problem. Hon kan inte komma in genom smala dörrar.

Precis så läste jag. Och då säger Gustav:

- Varför kan hon inte komma in i hissen?

Det tog ett ögonblick innan jag riktigt fattade vad det var han hade sagt. Vad då, hissen? Jag sade ju inget om någon hiss! Vad är det som händer?

Nej, jag tror inte att Gustav har börjat läsa i smyg. Men han måste ju helt klart känna igen ordet hiss. Jag har funderat över, när han kan ha sett ordet hiss skrivet och det kan han ha gjort på biblioteket idag. Han berättade för mig att det finns en hiss på biblioteket och visade mig den. Jag ansåg att det var onödigt att ta hissen till avdelningen för skönlitteratur och sedan gick vi nedför de tre trappstegen. Men vi stod och tittade på hissdörren och knapparna en stund och läste att hissen högst tar 4 personer eller 400 kg. Så kanske var det där ordet hiss fastnade hos Gustav.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar