söndag 27 maj 2012

Loreen vann

Mot alla odds lyckades jag hålla mig vaken genom Eurovision Song Contest igår kväll. Det var inte många av bidragen som föll mig i smaken. Island gillade jag någorlunda och Frankrike också. Rysslands bidrag med de gamla gummorna var oförglömligt men för den skull inte bra. Albanien minns jag också, eftersom hon hade en säregen stil, på håret och på klänningen och på sången. Ukraina tycktes ha importerat sin sångerska från USA.

Medan alla bidrag framfördes satt jag och småpratade med Astrid på Facebook. Vi letade fram gamla ESC-favoriter på YouTube:

* Making your mind up med Buck's Fizz (Storbritannien 1981)
* One step further med Bardo (Storbritannien 1982)
* Quién Maneja Mi Barca med Remedios Amaya (Spanien 1983)
* Den vilda med One More Time (Sverige 1986)

Och så avslutade vi med Loreens Euphoria.

När omröstningen sedan började, blev det med ens lätt att hålla sig vaken. Poäng till Sverige från nästan alla länder ... och en massa douze points. Det slutade med vinst. Och det är väl alltid roligt, när Sverige vinner. Dessutom är låten bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar