tisdag 1 maj 2012

Valborg


Igår var det Valborg och det var dessutom en alldeles strålande vacker Valborg. Solen sken, himlen var blå och jag tyckte mig höra på väderleksrapporten i en av kvällens nyhetssändningar att sommaren kom till Malmö igår. På väg hem från jobbet såg jag ett flertal rapsfält som skiftar i gult och träden fullkomligt exploderar i grönska.

Jag kom hem från jobbet strax före klockan 18 och maken hade middagen nästan färdig. Det bjöds på kyckling och en mumsig spenat- och broccoligratäng. Efter maten gjorde vi oss i ordning för att gå och titta på valborgsmässoelden vid scoutstugan. Elden skulle tändas klockan 20.30, vilket kändes lite sent med tanke på barnen. Men vi gav oss iväg. Gustav var inte helt med på noterna. Han påpekade redan efter 100 meters promenad att det var väldigt långt att gå. Detta mantra upprepade han ett flertal gånger under de dryga 2 kilometer som det är till scoutstugan.


Det var en härlig vår-/försommarkväll. Solen var på väg att gå ner medan vi hittade en bra plats med utsikt över bålet. Barnen hade massor av energi och skuttade omkring och hoppade mellan grästuvor i sluttningen, där vi stod. Nästan i samma ögonblick som solen försvann ner bakom träden vid horisonten, tändes bålet. Barnen tyckte det var helt fantastiskt roligt och spännande, så det var en lyckad kvällsutflykt.

På vägen hem satt Oskar i vagnen och sjöng Lilla snigel...

2 kommentarer:

  1. allt låter förträffligt på alla sätt, troligen även Oskars Lilla snigel. det är bara det, att det inte var Valborg, det var siste april!!!

    SvaraRadera
  2. Nu tycker jag att du är petig... ;-)

    SvaraRadera