söndag 27 maj 2012

Söndag och Mors dag

Gustav har fått för sig att det är min födelsedag idag. Det kan bero på att vi har pratat mycket om att vi skulle baka en tårta idag. Men av den tårtan blev intet. Det blev Ben & Jerry-glass och skumbollar/chokladbollar i stället. Jag fick också bestämma vad vi skulle äta till middag och jag önskade mig köpepizza. Ha ha! Maken pratade om att vi skulle köpa pizza igår men då blev det i stället hemmagjord potatissallad (helt sanslöst jättegod) och fläskfilé (tillagad i ugn eftersom det regnade, vilket innebar att grillen fick vila). Men tanken på den där pizzan kunde jag inte släppa.

(Vad kallas bakverk som består av äggviteskum på en botten av ett kex, allt överdraget med choklad?)

I förmiddags tog jag med mig barnen till min mamma för att gratulera henne på Mors dag. Med följde en flaska "bubbel" som present. Oskar var helt fascinerad av katterna. Det var som om han aldrig hade sett en katt innan. Gustav pratade som ett vattenfall, non-stop, hela tiden och verkade stortrivas med att hälsa på hos mormor.

Jag har ägnat ett par stunder under dagen åt att bringa lite ordning i bokhyllorna på bottenvåningen. I avsaknad av bokstöd har jag nu fyllt hyllplanen to capacity med böcker så att böckerna inte står och lutar. Det är så fult ... och inte är det bra för böckerna heller. Jag konstaterade också att böcker samlar damm. Och de samlar damm i stora mängder.


Att ha böckerna så tätt packade på hyllplanen är inte helt praktiskt. Det blir jobbigt, när nya böcker ska ta plats. Men den dagen, den sorgen. Nu ser det i alla fall mycket bättre ut än innan jag tog itu med uppgiften. Förutom att böckerna står ordentligt nu, så har en massa bråte som inte hör hemma i bokhyllan förpassats till annan plats (läs: till tvättstugan, där det inte heller hör hemma).

Dagens bloggläsande gav mig ett tips som jag tänker anamma: en 20 minuters läsning per dag-målsättning. Det låter ju helt uppnåeligt och det skulle göra under för min lässtatistik. Just nu håller jag på med Harry Potter-böckerna och är i slutfasen av The Order of the Phoenix. Jag vill minnas att jag tyckte att den var bra de andra gångerna jag läste den. Den här gången är den väldigt tråkig och långdragen.

När jag har läst slut Harry Potter vet jag inte riktigt vad jag ska ge mig i kast med. På skrivbordet i sovrummet ligger en hög med ett tiotal böcker, som jag inte har läst. Hemma hos mamma konstaterade jag att Ian Rankin, Reginald Hill och P D James står och väntar på mig - hela serier av deckare på engelska. Och i min egen bokhylla, som det bringades ordning i idag, hittade jag också en hel del olästa böcker.

Det lär dröja flera år innan jag behöver gå till biblioteket igen för egen del.

3 kommentarer:

  1. Kan det vara mumsmums eller gräddbulle som en del säger ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Igår kom jag på att jag kunde titta på förpackningarna och där står det chokladtopp och kokostopp.

      Radera
    2. Same shit diffrent name eller rättare sagt annan tillverkare *s*

      Radera