lördag 3 november 2012

Alla helgons dag 2012


Den här dagen har känts alldeles otroligt lååååååång. Det konstiga är att jag inte steg upp förrän kvart över åtta i morse och ändå har jag - vi - hunnit med hur mycket som helst. Efter frukost vidtog städning och vi (mest maken) har fått undan en massa saker och damm som inte hör hemma i vardagsrummet.


Jag tog itu med paketinslagning, något som skulle ha gjorts för länge, länge sedan. Min bror fyllde år i februari och jag köpte hans present i april, så det var hög tid att skicka den över Atlanten. (Jag avser alltså årets present och inte nästa års present.) Min svägerska fyllde år för en månad sedan och hennes present var färdig ungefär då men har legat som ett mycket dåligt samvete på matbordet i vardagsrummet. Deras son, Ludvig, fyllde fem år igår ... och nu är alla presenterna på väg! Till rätt adress dessutom. Inte dåligt. Det vore ju onödigt att göra om misstaget från härom året, då jag skickade Ludvigs julklapp till fel adress.


Jag frågade barnen om de ville måla en teckning var till Ludvig och det ville de mer än gärna. Extra roligt blev det, när jag plockade fram vattenfärger. Lådan med vattenfärger, som Gustav använde, fick jag när jag var omkring tio år. Jag kan inte ha använt den särskilt mycket.

Efter en enkel lunch - bröd, brieost och diverse köttpålägg - satte vi oss i bilen och körde till Torna Hällestad. Makens morgonpromenad hade tagit honom dit och han tyckte att minneslunden vid kyrkan var väldigt fin och föreslog att vi skulle köra dit och tända ljus idag.


Det var verkligen mycket fint. Och solen tittade fram. Oskar somnade i bilen och fick sova vidare där medan resten av familjen gick till minneslunden och sedan en sväng på kyrkogården också. Jag körde barnen hem medan maken sprang längs det gamla järnvägsspåret.

Innan vi gav oss iväg för att tända ljus och minnas, satte jag en deg på surdeg. Den var färdigjäst, när vi kom hem och jag har alldeles nyss tagit ut två underbart vackra limpor ur ugnen och det doftar himmelskt i köket.


Maken svängde ihop en utsökt middag på lax. Nu lyser tända ljus och det är nästan - men bara nästan - lite Ingebokänsla i vårt hem. Vi har landat i sofforna framför TVn. Barnen har fått sitt lördagsgodis. Nu blir det nog inte så mycket mer gjort idag.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar