lördag 20 september 2014

Det där med IKEA

När jag vaknade i morse, hade jag inga planer på att åka till IKEA. Strax efter klockan nio hörde barnens pappa av sig och undrade om jag ville följa med honom och barnen till IKEA för att äta brunch. Det lät som en trevlig utflykt och jag kunde dessutom passa på att titta efter en ny byrå samt köpa en halkmatta till badkaret. Ja, den där gröna matten, som är formad som en krokodil var det enda jag hade tänkt att ha med mig hem. Så blev det inte...

Brunchen var mycket trevlig och god. Det fanns mycket att välja mellan: köttbullar, prinskorvar, pannkakor, kokt ägg, äggröra, bröd, korv, skinka, ost, färskost, fil, yoghurt. Ingen risk att gå därifrån hungrig. Efter maten lämnades barnen på Småland. De kunde knappt vänta på att få gå in där.

Byrå! Jag hittade två heta kandidater. Det kommer att bli en Hemnes eller en Malm. Jag tittade även på skoställ och hatthylla och har väl mer eller mindre bestämt mig för vad det ska bli. Heter modellen Tjusig, kanske? Röd är den i alla fall och alldeles lagom stor.

Och så visade det sig, som vanligt, att det inte går att åka till IKEA utan att komma därifrån med en massa saker som man inte hade tänkt köpa. Jag köpte inget som jag inte behöver men jag hade inte tänkt köpa allt nu. Täcken till barnen, påslakan till Oskar, en stekpanna, två stekpannelock, duschdraperi och stång till detta, uppladdningsbara batterier med laddare, skedar (att bara ha tre skedar är inte tillräckligt) med mera ... och ett par doftljus, så klart.

Barnen hade kul under sin timme i Småland. När jag hämtade dem, ville Gustav fylla i enkäten för att kunna lämna sina synpunkter på vistelsen. Jag blev förvånad, när jag såg att han ringade in det sorgsna ansiktet för att ange vad han tyckte om personalen. Han berättade att han hade sett att någon i personalen blev arg och skällde på ett annat barn och det tyckte han inte om.

1 kommentar:

  1. Klok kille, visst finns det barn som kan locka fram det sämsta ur en men som personal på ett sånt ställe gäller det att vara proffs ut i fingerspetsarna och att skälla är inte att vara proffsig

    SvaraRadera