onsdag 24 september 2014

Popcornmatematik i bilen

I bilen på väg hem från skolan idag berättade Gustav för mig att två gånger två är fyra. Vi fortsatte att prata om multiplikation men kom inte mycket längre än just två gånger två. Sedan sade Gustav:

- Om det finns 15 popcorn, så får N tio och jag får fem.

- Hur många får ni var om Oskar också är med och delar? Ni har 15 popcorn och ni är tre stycken som ska dela på dem, sade jag.

Gustav menade att N fortfarande skulle ha tio stycken. Han tyckte vidare att det inte gick att dela på 15 popcorn, eftersom 15 är ett udda tal. Efter en stunds diskuterande sade jag:

- Men om N får fem popcorn, och du får fem popcorn, då finns det fem popcorn till Oskar också.

Gustav kände att han kunde hålla med om det men han hade en invändning:

- Oskar kommer att ta sju popcorn ... och då får N och jag fyra var.

Där tappade jag tråden, eftersom den ganska snabba uträkningen från Gustav överraskade mig totalt. Gustav funderade emellertid vidare och var tillbaka där han började:

- N är gäst hos oss. När man är gäst ska man ha dubbelt så många popcorn.


2 kommentarer: