torsdag 11 september 2014

På tu man hand med Oskar

Oskar och jag har haft kvällen för oss själva. Gustav är hemma hos sin pappa. Oskar har underhållit mig med alldeles förtjusande konversation. Det går verkligen framåt med hans tal.

I bilen på vägen hem berättade han om alla "fröknarna" på förskolan, vilka som är på hans avdelning och vad "fröknarna" på andra avdelningar heter.

På väg från parkeringen tittade vi efter mördarsniglar. Det har funnits mycket sniglar och snäckor på gångarna på morgnarna, när vi går till bilen, och Oskar är orolig för att trampa på dem. I eftermiddags sken solen och gångarna var torra och snigelfria. Vi kom fram till att det är för varmt och torrt för sniglarna att vara ute i solen och att de har tagit skydd inne i buskarna.

Vi har läst om siffrorna 1-9 och räknat glassar, ränder, fingrar och tänder. I boken fanns även ett uppslag med olika instrument. Vi gick igenom vad de heter och sedan förevisade Oskar hur man spelar på dem och hur de låter. Han överraskade mig även med något som lät som ett R-ljud i slutet på ordet "gitarr".

Precis innan han somnade sjöng han tre sånger för mig, sånger om djur - mördarsniglar, igelkottar och flodhästar. Jag har aldrig hört dem förut och texterna var lite konstiga. Jag är nästan säker på att Oskar hittade på både melodi och text medan han sjöng för mig.

1 kommentar: