fredag 26 december 2014

Annandag - inte riktigt som planerad

Så här hade jag tänkt mig årets Annandag jul: hänga på låset, när IKEA öppnade klockan 10, strosa runt och titta på saker, vända och vrida på dem, fundera och planera. Allt utöver att vara där vid öppnandet var mest önsketänkade. Jag funkar inte så, när jag är ute och shoppar.

Inget blev som planerat ... men det blev så himla bra! Det började med att bilen var igenfrusen, när jag kom till parkeringen vid halvtio. Centrallåset funkade men dörrarna var fastfrusna. Det var bara att gå in igen och vänta på att solen skulle komma lite högre på himlen och värma upp bilen på förarsidan.

Jag ringde till S och berättade att planerna hade ändrats. Tanken var att jag skulle titta in hemma hos henne på väg hem från IKEA, runt 12-tiden. Jag skulle överräcka Haruni-sjalen, som jag har stickat till henne.

Jag kom hem till S strax efter 12 men då på väg till IKEA och hon följde med mig till IKEA. Det var bra, eftersom jag inte var helt säker på att jag skulle hitta vägen.

S bor bara ett stenkast från Emporia. Bilköerna till Emporia var alldeles galna. Det var som om alla skulle dit idag. Jag får panik av blotta tanken på Emporia. Jag har varit där en gång på sommaren och jag vet inte vad som skulle få mig att sätta min fot där under mellandagsrean.

Jag var lite orolig för att det skulle se likadant ut på IKEA. Det gjorde det inte. Där var inte alls mycket folk. Jag fick tag på en gosedjursdrake till Oskar i födelsedagspresent. Han är inne i en drake- och dinosaurieperiod just nu. Det blev även pärlor och färgpennor till honom. Till mig själv köpte jag bland annat fotoramar, ljus och ett skoställ.

Som alltid var det helt underbart att träffa S. Det händer alldeles för sällan men varje gång vi ses är det som om vi såg senast igår. Det är en härlig och långvarig vänskap - snart 30 år.

1 kommentar:

  1. Nu när kylan o snön kom insåg vi att Linn inte hade några överdragsbyxor i rätt storlek så vi fick ge oss ut i mellandagsrean och jag kan inte låta bli att undra om folk verkligen är så lättlurade som det framstår ? Inne på KappAhl och Lindex ringlade köerna långa men inte tyckte jag att REAN var något speciellt ( numera är det ju rea året om ) inne på Team Sportia var det hur lugnt och skönt som helst och Linn kunde prova byxor i lugn och ro :-)

    SvaraRadera