måndag 22 december 2014

Har jag lyckats omvända...

... mitt äldsta barn så att han nu faktiskt gillar Harry Potter?

Gustav fick den första Harry Potter-boken, när han fyllde sju år (eller var det när han fyllde sex?). Jag har gjort tappra försök att få honom intresserad av den men det har varit som att köra huvudet i väggen. Han har inte velat att jag ska läsa boken för honom. Han har inte velat se filmerna. Det har varit nej, nej och åter nej.

I slutet av sommaren gick Gustav (och Oskar) plötsligt med på att se den första Harry Potter-filmen. Egentligen vill jag att de läser böckerna först och ser filmerna därefter men ja, jag var väl helt enkelt desperat.

För ett par veckor sedan föreslog jag att jag skulle läsa Harry Potter för Gustav, när vi hade läst slut Ture Sventon i London. Han sade ja även om det inte var med jättestor entusiasm. Jag har läst ett par kvällar och en god sak har Harry Potter med sig - Gustav somnar mycket snabbt...

Nåväl, igår kväll efter julkalendern på TV, stängde vi av TVn och jag plockade fram Harry Potter-boken. Gustav var lite tveksam först men så pratade vi om vad som hade hänt så här långt i historien och Gustav var plötsligt helt med på noterna. Han kom ihåg vad som hade hänt i filmen och nu ville han höra hur det beskrevs i boken. Jag läste i över en timme och han tyckte att det var mycket spännande.

Hoppas att det håller i sig till vi ska fortsätta att läsa.

2 kommentarer:

  1. Jag har gjort ett försök att läsa första HPboken men kom aldrig ini den eller rättare sagt både Anna och jag tyckte att den var döööötråkig. Just därför har jag aldrig sett någon av filmerna, dom har helt enkelt inte intresserat mig. Nu såg vi att dom hade en HP box med alla filmer för endast 199:- och vi funderar på att ev köpa den till Linn i julklapp eftersom hon varit lite nyfiken på filmerna - återstår att se om någon av oss orkar ge oss iväg till affären i morgon :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har läst böckerna på engelska, eftersom jag inte står ut med dem på svenska. Konstigt nog tycker jag att det är helt okej att läsa den första boken på svenska för Gustav. Jag älskar Harry Potters äventyr. Jag har läst hela serien åtminstone 4-5 gånger. Filmerna har jag sett nästan lika många gånger. Köp boxen! Det är bra filmer (men böckerna är bättre).

      Radera