fredag 26 december 2014

Julafton 2014

På julaftons morgon åkte jag till Dalby, för att äta julfrukost tillsammans med barnen och deras pappa. Det var ingen dålig frukost som stod uppdukad i köket. Ägg och sill, julskinka, "tomtegröt", flera sorters bröd, glögg, pepparkakor... Det blev en riktigt mumsig start på julaftonen.




















Innan jag åkte hem blev det lite julklappsöppning. Jag hade med mig ett par små julklappar till barnen och en julklapp från dem till deras pappa. Barnen fick fiskespö från pappas morbror B och ett löfte om att få följa med ut och fiska framåt våren. Gustav sade med skräckblandad förtjusning:

- Mamma, jag ska sätta mask på kroken.

Barnen fick välja var sitt paket till under granen. De hade sedan ett par dagar siktet inställt på var sitt stort paket. De blev inte besvikna på innehållet. Gustav fick LEGO och Oskar fick en dinosaurie (och ett par gubbar, en helikopter och en båt ... men han hade bara ögon för dinosaurien). Jag tror aldrig att jag har sett Oskar så alldeles till sig.



Sedan åkte jag hem till mig för att börja förbereda julfirandet med mina föräldrar och J. Vi hade bestämt att endast ha det allra nödvändigaste på julbordet: skinka, revben, köttbullar, prinskorv, kålrotslåda och potatis. Trots det stod magen i fyra hörn, när vi hade ätit färdigt strax innan Kalle Anka. Det fanns pepparkakor, lussekatter, choklad, knäck och clementiner att äta men det mesta stod orört. Mandelmusslor åt vi däremot. För min egen del hade jag klarat mig utan dem. Goda var de men jag var alldeles för mätt och belåten.




När de andra åkte hem vid 18-tiden, lade jag mig på soffan och slumrade, mycket nöjd med dagen. Det blev en tidig kväll. Jag gick och lade mig före klockan 21. Julen puttrade vidare dagen efter men det har jag redan berättat om.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar