tisdag 30 december 2014

Årets sista måndag...


... blev till en andra julafton för barnen. Det fanns många julklappar att öppna - från mig och från mormor och morfar.

Det var LEGO, böcker, filmer, vattenfärger och en hel del annat. Oskars favorit var filmen Frozen på DVD. Han har på två dagar hunnit se den åtminstone fem gånger. När vi så småningom tar fram vattenfärgerna, vet jag att de kommer att gillas mycket. Oskar tycker om att måla. Han har hittills använt mina gamla vattenfärger, som jag hade när jag var liten. Nu har han fått nya, fräscha färger.

Gustav fick de två första delarna av serien Dagbok för alla mina fans. Han tycker mycket om de böckerna och började genast sätta sig att läsa. Jag kommer troligtvis att läsa (delar av) dem för honom, eftersom de är lite för omfattande för honom att ta sig igenom på egen hand. Det tycker han i alla fall själv.

Oskar byggde delar av sitt LEGO på egen hand med viss handledning. Det börjar bli dags för honom att lära sig att följa instruktioner för hur byggandet ska gå till. Sedan finns inte orken och tålamodet att ro projektet i land men han visade att han vet precis hur han ska göra. Jag avslutade hand bygge och idag har min rygg känt av att jag satt på vardagsrumsgolvet i nästan två timmar igår eftermiddag.

Vi körde inte julafton i repris till hundra procent. Julmaten gjorde inte comeback. I stället gjorde jag en köttfärssås (kanske inte så såsig, när jag tänker efter ... men god i all sin enkelhet) till vilken barnen åt pasta och vi vuxna potatis.

Efter maten blev det lussekatter, knäck och julchoklad. Och äntligen hanns glöggen med. Den förblev orörd under julafton.

Jag tror att barnen är nöjda. Det kommer att ta dem ett par dagar att gå igenom alla klappar. Gustav fick något som ser ut som en pocketbok men alla sidorna är blanka. Tanken är att han ska skriva och rita själv i den och det har han gjort idag. Det är nästan som om han skriver sina memoarer. Första sidan handlar om, när han föddes.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar