söndag 18 oktober 2015

Mer att läsa

Jag försöker hitta läslusten igen. Jag vill läsa men känner mig oftast för trött att plocka upp en bok. Det är lättare att sätta sig vid datorn, tyvärr. När jag väl tar itu med en bok, känns det som om hjärnan gör motstånd. Den klarar inte av att processa det jag läser.

Men jag ger inte upp. Jag försöker om och om igen även om jag får ge upp de flesta böcker. I går satte mamma en bok i handen på mig, när vi var på biblioteket. Iris och löjtnantshjärta heter den och den är skriven av Olle Hedberg. Jag har inte läst mer än första kapitlet men den verkar lovande.

Idag, när mamma och jag var hemma hos pappa, fick jag låna en bok som heter Ensam i Berlin. Författare till den är Hans Fallada. Både mamma och pappa rekommenderade den varmt. Lite avskräckande är den, eftersom den är tjock (nästan 700 sidor) och texten är pytteliten. Å andra sidan gör baksidestexten mig intresserad. Handlingen utspelar sig i Berlin 1940 och Primo Levi har sagt att boken är det bästa som någonsin skrivits om det tyska motståndet.

Jag kom hem med fler böcker från pappa, en hel kasse med böcker. Det är böcker, som har rensats ut från biblioteket, som finns i huset där pappa bor och som han ansvarar för.

Det är en verklig blandning av böcker. Håkan Nesser, Henning Mankell, Tage Danielsson, Joyce Carol Oates, Kay Pollak m fl.

En av dem, Igelkottens elegans av Muriel Barbery, minns jag att pappa har pratat om, så den ser jag fram emot att läsa.

När jag har läst (eller försökt läsa) dessa böcker, återstår att se om de ska få ett permanent hem i mina bokhyllor eller om de ska få flytta vidare hem till någon annan. Redan nu vet jag att Danielsson har kommit för att stanna.

1 kommentar:

  1. Igelkottens elegans har jag liggande på mitt sängbord, har den även på dvd men har liksom aldrig kommit till skott... Kanske dags snart :-)

    SvaraRadera