onsdag 28 oktober 2015

Höstlov i Botaniska trädgården

Barnen är hos sin pappa på höstlovet men idag måste han bryta sin semester för att jobba med lönerevision och barnen kom hem till mig. Vi avtalade med mormor och morfar att åka till Botaniska trädgården för att titta på köttätande växter.

Det har varit en vacker höstdag. Soligt, blå himmel men ganska så blåsigt. Inte varmt, inte heller direkt kallt men jag kan sträcka mig till att det var lite kyligt, om man inte hade vantar på sig. Träden bjuder fortfarande på färgprakt.

Vi tog bussen till Arkivgatan och gick därifrån till Botan. Oskar hittade många lövhögar att leka med. Jag måste erkänna att jag fortfarande gillar att gå genom lövsamlingar och höra hur löven prasslar runt och under mina fötter.

Morfar kom med tåget och vi möttes upp på Östra Vallgatan, alldeles utanför Botans grindar.


Inne i växthusen var det inte kallt! Det var inte tal om att behålla jackorna på (fast morfar gjorde det ändå). I det första rummet vi kom till rådde det tropisk värme med hög luftfuktighet. Vi tittade på kottepalmer, orkidéer, jättenäckrosor, geckoödlor, vaktlar, citrusväxter, kakaoplantor, kaffeplantor, risplantor med mera.

När vi kom till rummet med kaktusar, uppmanade Gustav alla att stoppa händerna i fickorna och akta sig för taggarna. Inget av barnen ville ta sig en närmare titt på dessa taggiga växter.

Målet för utflykten, de köttätande växterna, hittade vi ganska snart. Även om de inte ser ut så som barnen föreställt sig från Plants vs Zombies, så var de ändå nöjda. Gustav tyckte att de små exemplaren av venus flugfälla, knappt synliga i den omgivande mossan, var mycket söta.


När vi var färdiga i växthusen, gick vi en sväng utomhus och hittade bland annat en äkta kastanj. Sedan blev den en promenad genom Lunds äldre centrala delar till stationen, där morfar tog tåget och vi bussen hemåt.


1 kommentar: