måndag 19 oktober 2015

Venus, Jupiter och Mars

Roar mig med att leta information om vilka planeter det är jag kan se på himlen tidigt på morgonen. Jag tittade ut genom köksfönstret i morse och såg en mycket stark "lysande" planet och det måste vara Venus. Den är stor och lyser starkt.

Snett ned till vänster om Venus fanns två planeter till, en starkare än den andra och den andra var lite rödaktigt i sitt sken. Mina efterforskningar ger vid handen att detta måste vara Jupiter och Mars.

Planeterna kan ses i öst-sydöst vid 6-tiden på morgonen. Jag är lite förvånad över att de står så pass högt på himlen men nog är det Venus, Jupiter och Mars alltid.

Merkurius ska också kunna ses. Jag är inte säker på om den kan ses just nu eller om det är senare i höst det blir aktuellt. Måste läsa vidare om det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar