onsdag 28 oktober 2015

Victoria

Första biobesöket på nästan två år igår kväll, när pappa och jag gick och såg Victoria tillsammans. Pappa valde film, eftersom biobesöket var en födelsedagspresent från mig. Jag visste ingenting om filmen, när vi satte oss i biosalongen. Jag hade sett en bild från filmen och den föreställde en grupp unga män med pistoler i högsta hugg. Det gjorde mig lite tveksam. När vi skulle ge oss iväg till biografen, sade pappa att filmen var en thriller. Huuu, tänkte jag inombords, not my cup of tea. Men det visade sig att thriller inte är en rättvis beskrivning. Filmen är ett drama.

Victoria är en tysk film, regisserad av Sebastian Schipper. Det är en mycket annorlunda film, eftersom de 140 minuterna är filmade i en enda tagning. Inga klipp alls! Fascinerande att det låter sig göras och dessutom så bra.

Handlingen börjar när Victoria, som är en ung kvinna från Madrid men som nu bor i Berlin, ska gå hem från en nattklubb vid 4-tiden på morgonen. När hon lämnar klubben, möter hon fyra unga män, Sonne, Boxer, Blinker och Fuss, och bestämmer sig för att följa med dem. Egentligen vill hon gå hem och lägga sig och sova, eftersom hon ska vara på jobbet klockan sju men Sonne övertalar henne att hänga med dem.

Så här långt, hade jag fortfarande inte fått klarhet i vad filmen handlade om, och jag blev illa till mods, eftersom jag tänkte att nu råkar hon illa ut. Ung kvinna, lite berusad, ensam med fyra unga män, ganska kraftigt berusade - det kändes som om det bara kunde gå i en riktning. Men det gjorde det inte!

Det finns en stark lojalitet mellan de här fyra killarna och det är en lojalitet, som snabbt även inkluderar Victoria, när saker ställs på sin spets. Boxer har suttit i fängelse, där han fick beskydd, och nu är det dags att betala tillbaka. Kompisgänget ställer upp för att hjälpa honom och Victoria låter sig dras med och det kan inte sluta lyckligt.

Filmen visar hur snabbt livet kan förändras. Ett enda felaktigt beslut och ingenting blir sig likt igen. Fantastiskt berättat genom den enda, långa tagningen. Laia Costa är utmärkt i rollen som Victoria och Frederick Lau möter upp bra som Sonne.

3 kommentarer: