lördag 23 juli 2011

Jag börjar lära mig

När jag fyllde år i november förra året, fick jag en Garmin Forerunner 405. Det är en träningsklocka med GPS. Jag försökte ganska omgående att förstå mig på hur den fungerade. Det gick trögt. Jag försökte även koppla ihop klockan med min dator för att alla data automatiskt skulle överföras och ordnas till snygga tabeller och diagram. Det gick inte alls. Dator och klocka hittade inte varandra.

I eftermiddags gav jag mig sjutton på att den här nöten skulle knäckas. Jag har tillbringat ett par timmar åt att läsa bruksanvisning, ladda ner program och återigen försöka förstå mig på hur klockan fungerar. Och idag gjorde jag framsteg. Klocka och dator är nu sammanlänkade.

Jag bestämde mig även för att jag skulle gå ut och gå med klockan på armen. Jag programmerade in ett pass på 3 km (eller att passet skulle vara 30 minuter långt ... lite osäkert det där och jag har mer att lära) och så gav jag mig iväg. Jag hade en idé om hur jag skulle gå ... och till min stora förvåning var det nästan precis 3 km. Jag kan inte säga exakt hur långt det var, trots min fina klocka. Jag startade passet innan GPSen hade hittat tillräckligt många satelliter och därför registrerades ingen sträcka de första hundratalet meter. Nåväl, klockan signalerade att jag hade gått 3 km eller om den signalerade att jag gått i 30 minuter, när jag hade omkring 100 m kvar till ytterdörren.

Och jag har lyckats överföra promenadens data till min dator. Jippi! Jag gick 2,97 km (men den mätte ju inte från början). Hur länge jag egentligen gick, blir jag inte klok på. Det finns en tidsangivelse på drygt 32 minuter och en på 29 minuter (färdtid). Min genomsnittliga hastighet var 6,1 km/h och jag förbrände 186 kcal.

Nu är jag trött och nöjd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar