onsdag 13 juli 2011

Mer biläventyr

Idag var det dags för Noomi och Svantes årliga vaccination. Noomi och Svante är mammas katter. För att mamma inte skulle behöva åka buss med två kattburar, körde jag in till Lund för att skjutsa henne och katterna till veterinärkliniken.

Vi åkte en sväng över Gastelyckan för att hamna på rätt sida av Dalbyvägen så att jag skulle kunna köra in på parkeringen hos veterinären. Infarten är inte lätt att se och idag var det ännu svårare, eftersom den var flyttad på grund av ett husbygge. Det resulterade i att jag missade den och körde förbi. En bit längre fram ligger en Shell-mack där jag hade kunnat svänga in och komma ner på en gata och sedan köra runt kvarteret. Men jag missade den infarten också! Precis efter bensinmacken, och då menar jag verkligen väldigt nära, ligger påfarten till motorvägen så där hamnade jag, i 110 km/h på väg mot Malmö.

Första avfarten och sedan tillbaka till Gastelyckan och så var vi återigen på rätt sida om Dalbyvägen och nu prickade jag in infarten till parkeringen.

Mamma och jag kallade det första försöket för vår rekognoseringstur...

Så var vi alltså på parkeringen men äventyret tog inte slut där. Parkeringarna ligger längs en smal förbifart och de ligger riktade snett mot vänster (man ska alltså inte parkera vinkelrätt mot färdriktningen). Det brukar inte vara gott om tomma platser och det var det inte heller idag. Halvvägs förbi raden av parkerade bilar står en bil parkerade tvärs över två P-platser. Och jag var inte förvånad ett endaste litet dugg att bilen var av märket BMW. Alla mina fördomar om människor som kör BMW fick sig en påfyllning.

Jag hade sett två tomma parkeringsplatser precis vid infarten så det blev till att backa tillbaka. Jag hatar att backa. Än mer hatar jag att backa när det är smalt och trångt. Men det fanns inte mycket att välja på. På grund av det pågående husbygget fanns det dessutom bara ett alternativ att parkera på en av de tillgängliga platserna ... och det var att backa in på den. Det innebar att jag var tvungen att backa runt bilen i ca 135 grader. Nämnde jag att det var smalt och trångt? Men det gick, banne mig!

Sedan fick BMW en arg lapp på vindrutan:

Hur många P-platser behöver en BMW? Tänk dig för nästa gång du parkerar!!!

2 kommentarer:

  1. F´låt om jag småler en smula men vi har nog en likvärdig inställning till bilkörning du o jag. Förmodligen har vi även det gemensamt att vi är betydligt bättre bilförare än vad vi tror ;-)

    SvaraRadera
  2. Det är jag övertygad om att vi är.

    SvaraRadera