torsdag 6 december 2012

2 meter lång...

... känner jag mig och det är ju inte illa med tanke på att jag är 1,56 m kort. Lite löjligt kanske, men jag sträcker verkligen på mig, när någon utomstående bekräftar det jag själv ser i mina barn.

Oskar har varit hos logopeden idag. Det var första besöket och han tog sig an det med liv och lust. Logopeden mötte upp ute i väntrummet och började leka med Oskar där. Leken fortsatte sedan inne i hennes rum och sedan ledde hon in honom på att prata med henne om ett tiotal bilder. Hon antecknade och kom sedan med sitt utlåtande.

Oskar har ett stort ordförråd, både som tal och som förståelse. Han tvekar inte, när han ska berätta vad en sak heter. Han uttalar alla stavelser i ord, även i långa ord som t ex dinosaurie. Han leker åldersadekvat. Han kan koncentrera sig. Men ... han är sen i sin språkljudsutveckling. Det är inte särskilt svårt att förstå vad han säger men det är ett antal språkljud som han helt enkelt inte använder.

Det bekräftar precis min uppfattning. Vidare ansåg logopeden att Oskar ska flyttas upp från den småbarnsavdelning han nu går på på förskolan till en storbarnsavdelning. Det är avgörande för hans fortsatta språkutveckling. Hon kommer att börja med att ringa till förskolan och om det inte hjälper (vilket jag inte tror att det kommer att göra) så kommer hon att skriva ett medicinskt utlåtande.

Nästa steg är att Oskar ska få göra en hörselundersökning och sedan ska han på en uppföljning hos logopeden i april nästa år. Det är först när han är omkring fyra år, som det kommer att gå att avgöra om det behövs någon ytterligare språkträning.

Jag är mycket nöjd!

Både Oskar och jag blev helt slut av besöket hos logopeden. Jag hann knappt sätta Oskar på plats i bilstolen förrän han somnade. Jag lyckade i alla fall hålla mig vaken under bilfärden hem.

2 kommentarer:

  1. så skönt att få sin egen uppfattning uppbackad av en expert

    SvaraRadera
  2. Härligt när man känner att en "expert" verkligen ser det man själv sett och man känner att "experten" är inne på rätt väg och är villig att ge den uppbackning som behövs

    SvaraRadera