söndag 16 december 2012

Julbord nummer 2 - andra försöket


Tjoho! Vi lyckades komma iväg på en planerad aktivitet i månaden december! Inga sjukdomar satte krokben för oss ... även om Oskar gjorde tappra försök igår genom att ha feber hela dagen.

Julmusten, som är ett måste vid julbordet, får illustrera vårt besök på Dalby Gästis i eftermiddags. Nygårda-julmusten duger men den når inte upp i samma kvalitet Apotekarnes. Nu, så här några timmar efter intagandet av en massa julmat, känns det som om jag aldrig behöver (eller vill) äta mer.

Det fanns så mycket att välja på så även om jag bara tog en smakbit av det som lockade, blev det en massa mat som skulle ätas upp. Jag åt en bit senapssill, en bit dillsill och en bit saffranssill. Jag var ju bara tvungen att pröva saffranssillen, som var okej men inget jag kommer att välja att lägga på min tallrik kommande jular. Den varmrökta laxen var utsökt, liksom den rökta hjorten och fårfiolen. Köttbullarna var också jättegoda men de tjockskurna revbenen stod sig slätt jämfört med dem som maken tillagar på julafton.

Barnen hade tagit med sig LEGO att leka med och de var mycket trevligt sällskap vid bordet under de timmar vi var på Gästis. Gustav tränade självständighet och gick och hämtade efterrätt på egen hand.

Det blev nästan slagsmål om notan, när det var dags att gå hem. Maken fick se sig besegrad av sin svärfar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar