lördag 22 december 2012

Juliga aktiviteter


Någonstans långt därinne finns det nog en pysselgen trots allt. Kanske lyckades L skrämma fram den häromdagen, när hon utbrast Bu! på Facebook.

Vi har ett pepparkakshus! Gustav uttryckte en önskan om ett pepparkakshus och maken köpte en byggsats. Igår kväll, gjorde maken och jag slag i saken och i en gemensam insats byggde vi ihop vårt första pepparkakshus - ever!

Det tog väldigt lång tid att smälta sockret. Jag rörde och rörde och det hände absolut ingenting. Bara en stekpanna med strösocker. Ingen smätltning överhuvudtaget. Men plötsligt hände det och det blev febril aktivitet och så stod huset där utan att någon hade bränt sig på sockret. Och så ropade jag hej innan vi hade nått över ån. Maken skulle flytta på huset genom att skjuta på det. Vad han inte visste var att det stod ett dricksglas inne i huset och det glaset gjorde sånt motstånd att huset föll i bitar...

Men det gick att limma ihop med kristyr. Idag på morgonen dekorerade jag det och jag måste få säga att jag är rysligt nöjd!

(Om nu någon undrar vad det där glaset gjorde inne i huset så är det så att i flera pepparkakshusinstruktioner har jag läst att man ska ha glas att luta delarna mot, när man monterar huset. Jag tänkte att det är ju bäst att ha glas närvarande men någon användning för det hade vi aldrig. Det bara stod där och på något sätt så byggdes huset runt glaset och... ja, resten vet du redan.)


Pysselgenen har jobbat lite mer i veckan. I torsdags var det julavslutning på jobbet och det skulle vara julklappsutdelning i kollegiet. Julklappen skulle kosta 30 kr och jag kan ju säga att det var inte lätt att hitta något för den summan. Till slut blev det en värmeljushållare i form av ett garnnystan och till denna även ett glittrigt, rött värmeljus.

Tidigt i torsdags morse satte jag mig för att slå in garnnystanljusstaken, som inte kunde beskyllas för att vara särskilt fyrkantig och alltså lite besvärlig att slå in. För ett år sedan köpte jag en liten bok om paketinslagning och nu såg jag en chans att använda mig av den. Pysselgenen fick jobba för det var minst sagt pyssligt men resultatet blev ganska bra.


1 kommentar:

  1. Haha, så det var du som hade köpt garnljusstaken! :) Den är väldigt snygg här hemma!
    Pepparkakshuset är urtjusigt förresten.

    SvaraRadera