måndag 31 december 2012

Läsdagbok 4:e kvartalet 2012

Oktober

  • Så gott som död av Mark Billingham (originalets titel: Good as dead)
  • Badortsmysteriet av Agatha Christie (originalets titel: Peril at End House)
  • And then there was none av Agatha Christie
  • Cyankalium och champagne av Agatha Christie (originalets titel: Sparkling cyanide)
  • Blodröd måne över Vilette av Ingrid Hedström
  • Gropen av Agatha Christie (originalets titel: The Hollow)


November

  • Döden till mötes av Agatha Christie (originalets titel: Appointment with death)
  • Trick med speglar av Agatha Christie (originalets titel: They do it with mirrors)
  • Kometen kommer av Tove Jansson


December

  • Hämndens skugga av Val McDermid (originalets titel: The retribution)
  • Död mans fotspår av Peter James (originalets titel: Dead man's footsteps)
  • The walled garden av Catherine Dunne


Det här kvartalet återstiftade jag bekantskapen med Agatha Christie och lyckades hitta några böcker som jag inte har läst tidigare. Jag har i alla fall inte läst dem sedan 1991. Jag läste mycket av Christie under tonåren, böcker som min mamma bar med sig hem från UB i Lund.

Något som har blivit väldigt påtagligt under året är att jag måste "kämpa" för att det ska bli något läst. Förr gick det av sig själv, på något vis. Nu måste jag lägga mig i vinn om att läsa lite varje dag. Det är så lätt att jag gör annat i stället för att läsa. Jag har också märkt att jag har blivit lite mer kräsen. Under hösten har jag valt att inte avsluta 2-3 av de böcker jag påbörjat.

Årets bästa läsupplevelse var The walled garden av Catherine Dunne. Det är en roman om livets slutskede och omförsoning.

Totalt läste jag 45 böcker under 2012 (att jämföras med 43 böcker under 2011).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar