fredag 14 december 2012

Minus...

... är inte för mig. Det var gårdagens lärdom.

Gustav och jag satt i bilen tillsammans. Jag gav honom några enkla additioner att räkna ut och det gjorde han. Sedan försökte jag med en subtraktion, 2-1. Gustav konstaterade att minus betyder att man ska "ta bort" och så funderade han lite till innan han sade:

- Mamma, minus är för dom som är 6 år och 43 år. Det är inte för dom som är 5 år och 42 år.

Det satte effektivt stopp för fortsatta subtraktionsövningar. Vi som satt i bilen hade inte åldern inne.

1 kommentar:

  1. en Gustav och mig närstående dam sa, när hon var tre år och hennes mamma just hade blivit påhoppad av en granntant: du ska inte tala med henne om sån't, du ska tala med henne om sån't som hon förstår. jag blir inte det minsta förvånad över Gustavs kloka reflexion

    SvaraRadera