lördag 8 december 2012

Granen är klädd


I eftermiddags föreslog maken att vi skulle klä granen. Hmmm, tänkte jag, det är lite tidigt. Jag undrar om jag någonsin har klätt granen tidigare än en vecka före julafton. Å andra sidan, känner jag att jag vill ha julen bortstädad igen till Oskars födelsedag den 2 januari. Så ska vi hinna njuta av julgranen, så måste vi tjuvstarta lite.

Barnen gav sig hän med liv och lust. Att klä granen har varit mina domäner men jag inser att det är slut med det. Grandekorationsdensiteten varierar beroende på vilken del av granen man studerar. Först tänkte jag att barnen kan ju få hänga kulorna som de vill, så kan jag "rätta till" dem efteråt, liksom låta dem diffundera ut i grenverket. Men nu när granen är klädd, har jag ändrat mig. Den får vara precis som den är. (Fast den är inte riktigt som på bilden nedan. Det har tillkommit glitter ... med barnens godkännande.)


När jag var liten, gick vi och köpte en gran ett par dagar före julafton. Sedan stod den på balkongen till kvällen före julafton. Då tog pappa in den och satte ljusen på plats. När jag och min bror vaknade på julaftons morgon, låg den stora lådan med dekorationer framför granen, och vi tog itu med att klä den och så var den färdig när mamma och pappa vaknade.


I förmiddags var jag på biblioteket. Det främsta ärendet var att lämna tillbaka böcker ... men det går ju bara inte att vara på biblioteket utan att låna nya böcker. Jag hittade bland annat tre böcker om julgodis. Efter att ha bläddrat igenom dem, konstaterade jag som jag alltid gör, att jag inte hittade något av intresse. Jo, en sak hittade jag, som jag ska pröva att baka - en Red Velvet Cake. Den ska jag göra till Oskars födelsedag. (På väg hem från biblioteket köpte jag två tidningar, som jag alldeles strax ska bläddra i innan jag somnar.)


Till barnen, främst Gustav, hittade jag också några intressanta böcker.

Sist men inte minst vill jag visa min fina julgransmatta. Jag gjorde den själv sommaren 2002. Jag satt framför TVn med denna stora väv i knät och broderade korsstygn medan jag tittade på fotboll ...VM har jag för mig att det var. Mattan är hysteriskt stor men jag har verkligen ingen lust att göra mig av med den.


1 kommentar:

  1. Vi har köpt gran idag, men den får nog vänta lite innan den får komma in tror jag. Åtminstone till nästa söndag. :)
    Skönt att ni mår bättre!

    SvaraRadera