söndag 15 februari 2015

Fixa idéer

Oskar har en del fixa idéer. Tre stycken kan jag räkna upp utan att ens tänka efter:

1. Oskar tycker inte om att sitta i bilen, om det inte sitter någon på förarplatsen. Varje gång, och jag menar verkligen varje gång, vi ska åka bil, säger Oskar:

- Mamma, springer du in i bilen? Gustav ska vara tyst och du springer in i bilen, mamma.

Så har det varit i flera månader. Gustav sätter sig på sin plats. Jag spänner fast Oskar i hans bakåtvända stol. Allt sker under tystnad, annars blir Oskar arg. Sedan skyndar jag mig att sätta mig bakom ratten ... och så får vi prata igen.

2. Den fasta telefonen här hemma, ska vara där jag är. Oskar har koll på det. Han kommer med den och lägger den i köket om jag är där, i vardagsrummet om det är där jag är...

3. När vi ska åka tåg, insisterar Oskar på att vi ska åka Pågatåg, inte Öresundståg. Det är en ny fix idé och till den finns det en förklaring. I somras hände det vid ett tillfälle att vi skulle åka med ett Öresundståg från Hyllie till Lund. Oskar gick på tåget först ... och dörrarna stängdes! Kvar på perrongen stod morfar och jag. Dörrarna öppnades genast men Oskar minns detta med fasa och det kan jag förstå.

Jag tror att vi åkte Öresundståg under sommaren efter att detta hände men nu är det några månader sedan vår senaste tågresa. Idag har vi åkt tåg till Malmö. Det var när vi började prata om den här tågturen för några dagar sedan, som Oskar sade att han inte ville åka Öresundståg. Det är ju tur att vi kan välja och valet idag blev Pågatåg.

2 kommentarer:

  1. Dom där små "fixideerna" som dyker upp lite då och då kan bli jobbiga, det gäller att ha is i magen och hålla det på en bra nivå så att dom inte tar över vardagen till slut :-) Tur att Oskar har en klok mamma <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ännu så länge funkar det. Det är mest bilritualen som märks dagligen. Jag tänker som så, att det går över så småningom och att vi inte gör alltför stor affär av det.

      Radera