fredag 27 februari 2015

Ljuset! LJUSET!!!

Varje år förundras jag över dagsljuset i februari. Jag önskar att jag kan känna samma förundran och lycka över den ökade dagslängden och solens allt högre färd över himlen varje vår i resten av mitt liv.

Vilken energikick det gav att köra hem från Österlen i eftermiddags med solen strålande över åkrarna. Nu väntar jag på att vårbruket ska komma igång. Och på den allra första lövsprickningen. Men det dröjer väl lite till...

Ju närmare jag kom Lund på hemvägen, desto molnigare blev det. Lite synd, kan jag tycka, eftersom barnen och jag hade tänkt gå ut och titta på stjärnbilderna Orion, Karlavagnen och Cassiopeia.

Barnen och jag har pustat ut efter arbetsveckan och middagen har vi också hunnit med. Oskar tittar på Despicable Me 2 och Gustav tittar på julkalendern från 1981, Stjärnhuset. Det är en julkalender jag minns och som jag rankar som en av de bästa. Grekisk mytologi och natthimlens stjärnbilder, en utmärkt kombination. Jag är glad att Gustav gillar den.

Oskar ville ha popcorn till filmen. Majspopcorn. Det är skillnad på popcorn och majspopcorn. Popcorn gör man i mikron. Majspopcorn gör man på spisen i en kastrull med olja och majskorn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar