torsdag 12 februari 2015

Min storebror gör inte fel

Jag kunde inte bestämma mig för vilken rubrik det här inlägget skulle få. Alternativen var:

Tar polisen barn

och

Min storebror gör inte fel

Det hela började med att barnen och jag vid lunchbordet satt och pratade om nioåringen, som blev fasthållen av en ordningsvakt i Malmö i förra veckan. Gustav pratade om hur polisen gör nioåringar illa, så det var på plats att sätta lite perspektiv på det hela.

Vi pratade om att det är viktigt att lyssna på vad polisen och ordningsvakter säger att man ska göra. Vi pratade om att polisen och ordningsvakter inte (som regel) hoppar på vuxna eller barn utan anledning. Vi pratade om nioåringen och vad han hade gjort innan ordningsvakten höll fast honom. Vi pratade om att även om ordningsvakten har rätt att hålla fast personer, så måste ordningsvakten hålla sig till reglerna och det är bra att det utreds om vakten har gjort något fel i den här situationen.

Oskar undrade om polisen tar barn. Det gör ju polisen, om barnet har gjort något fel. Oskar såg lite orolig ut:

- Jag gör fel ibland.

Så vi fortsatte vår diskussion om vad det innebär att göra fel och i vilka fall polisen kan ta en. Jag berättade för Oskar att alla människor gör fel ibland - mamma, pappa, storebror, mormor, morfar, fröknarna på förskolan med flera - men långt ifrån alla gör sådana fel, som gör att polisen tar dem.

Oskar tittade allvarligt på mig och sade:

- Min storebror gör inte fel.


***************
När jag har kommit så här långt i skrivandet, känns det självklart vilken rubrik som ska användas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar