lördag 28 februari 2015

Årets första vårmånad...

...börjar i morgon och då tyckte jag att det var dags att städa bort julen...

Under januari månad lät jag avsiktligt julen få vara kvar. Adventsljusstakarna och ljusen i granen lyser upp i vintermörkret, så det var bara mysigt. När februari kom, kände jag att nu var det dags, men då avlöste sjukdomarna varandra och orken tröt. Jag kom i alla fall så långt att jag plockade ner alla dekorationer ur julgranen och lade dem på matbordet i vardagsrummet.

Idag har jag - äntligen! - varit nere i källarförrådet, som ligger några hus bort, och hämtat alla kartonger. Julgranen är nedmonterad och allt pynt är nedpackat i sina lådor. Återstår bara att bära bort allt till förrådet igen men det gör jag i morgon.

Det är en befrielse att vara av med julgranen från vardagsrummet. Den har hängt över mig som ett stort, mörkt, dåligt samvete i en månad nu.

Annars har vi en lugn och skön lördag. Oskar vaknade med feber i morse. Inte mycket, knappt 38 grader, men han är påverkad. Han är trött och aptiten tryter även om han försöker hålla humöret uppe. Han var med mig till källarförrådet och då skuttade han fram. När vi kom in igen, kröp han upp i soffan och tittar nu på Despicable Me 2, insvept i en filt.

Apropå det här med våren... Enligt den meteorologiska definitionen har vi vår sedan den 15 februari! Det förtjänar ett Hipp Hipp Hurra Hurra HURRAAAA!!! Fåglarna kvittrar. Det blir fler och fler vårblommor i rabatterna. Det ljusnar, när barnen och jag går hemifrån klockan kvart i sju på morgnarna och det är ljust, när vi kommer hem på eftermiddagen.

Jag fullkomligt älskar den här tiden på året!

1 kommentar: