tisdag 26 april 2011

Biblioteksbesök


Idag fick jag lust att gå till biblioteket. Så då gjorde jag det. Ska jag vara riktigt ärlig så handlade det både om en längtan efter ett biblioteksbesök och om ett måste. Jag hade ett par böcker vars lånetid gick ut idag.

Dagens bokskörd blev två böcker om Mamma Mu och två böcker om Pettson och Findus samt en bok om en sopbil. Dessa hittade jag på barnavdelningen. De ska läsas för Gustav. De ska läsas för Gustav, när han har tröttnat på att höra Busiga Bebben fixar allt, God natt Alfons Åberg och Viggos nej. Jag är fast i min övertygelse att han kommer att tröttna på dessa berättelser ... någon gång ... kanske...

Jag minns faktiskt inte vad jag lånade till mig själv. Jag skulle gissa att jag kom hem med en eller två deckare. Jag vet med säkerhet att jag lånade en bok av Joyce Carol Oates. Jag läste en artikel om henne i senaste numret av Amelia och bestämde mig för att ge henne en ny chans ... igen. I artikeln nämndes en roman av Oates som jag tyckte lät väldigt intressant. Men när jag stod på biblioteket idag hade jag naturligtvis glömt bort titeln. Så jag tog en Oates-roman lite grann på måfå.

Ett litet irritationsmoment uppstod, när jag insåg att skönlitteratur i pocket står för sig på en egen hylla. Det innebär att jag måste gå till två ställen för att leta efter deckare - deckarhyllan och pockethyllan. Det finns faktiskt ett tredje ställe, nämligen hyllan med skönlitteratur på engelska. Där görs ingen uppdelning i deckare, pocketböcker och övrig skönlitteratur utan alla böckerna får frottera sig med varandra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar